Voeding
Geschreven op 22 december 2017
in Voeding

Gewichtstoename na de feestdagen?
De feestdagen staan voor de deur. Een periode die in het teken staat van kerst, oud en nieuw en gezellig samen zijn met familie en vrienden. Die gezelligheid gaat meestal gepaard met veel en vaak feestelijk eten en drinken. Helaas maken velen zich druk over hoe ze de feestdagen met veel plezier en gezelligheid kunnen doorbrengen zonder gewichtstoename. Iets dat wij ontzettend zonde vinden omdat dit juist ten koste kan gaan van de ware gedachte van deze feestdagen.Wij zullen dan ook niet met tientallen tips komen over hoe je deze feestdagen kunt overleven, want hier staat het internet vol mee. We willen je inzicht geven in een onderliggende oorzaak van de gewichtstoename tijdens deze feestdagen en je bewust maken van de keuzes om dit te voorkomen. Wij zullen dan ook niet met tientallen tips komen over hoe je deze feestdagen kunt overleven, want hier staat het internet vol mee. We willen je inzicht geven in een onderliggende oorzaak van de gewichtstoename tijdens deze feestdagen en je bewust maken van de keuzes om dit te voorkomen. 

Bij gewichtstoename is altijd sprake van een positieve energiebalans. Dit wil simpelweg zeggen dat men meer eet dan men verbruikt. Alle processen die het lichaam onderhoudt om evenwicht te behouden, noemen we homeostase. Je kunt dit zien als een soort thermostaatklok. Als iets buiten de bandbreedte valt, zal er actie ondernomen worden. Dit wordt voor het gewicht ook wel het setpoint genoemd. Een gevolg van zo’n beslissing is het gevoel van honger. Als men eet voor de energievoorziening dan noemen we dat homeostatisch voeden. Echter eten we om diverse redenen ook wanneer we geen honger hebben. Interessant is dat onze dagelijkse inname vaak niet overeenkomt met ons dagelijks verbruik. Dit maakt dat we voortdurend in een positieve en negatieve energiebalans verkeren. Nog interessanter is dat deze verhouding over een langere periode wél sluitend is. Dit doet vermoeden dat er daadwerkelijk iets bestaat als een controlesysteem. Maar wat betekent dit voor de feestdagen?

Tijdens de feestdagen is er vaak sprake van non-homeostatische voeden. We eten voor de gezelligheid, gewoonte, verveling en tal van andere redenen, die niets meer te maken hebben met het lichaam voorzien van energie. Een interessant gegeven is, dat wanneer we meer eten dan nodig is en ons lichaam enkele kilo’s bijkomt, een periode ontstaat waarin we automatisch minder eten en gewicht verliezen. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de periode na de feestdagen, als we tijdens deze dagen ons lichaam hebben voorzien van een positieve energiebalans. Echter zal dit bijna nooit leiden tot het oorspronkelijke gewicht. Er blijft namelijk altijd iets van het nieuwe hangen en er ontstaat als het ware een nieuwe setpoint.

Een mogelijke verklaring voor dit fenomeen is dat leptineresistentie hierin een rol speelt. Als vetcellen in ons lichaam voller raken, dan zullen deze vetcellen meer van het hormoon leptine produceren. Dit hormoon geeft onze hersenen informatie over de vetvoorraad. Als op een of andere manier de terugkoppeling niet goed wordt ontvangen, kan er iets mis gaan met de planning op langere termijn. Het is dus een hormoon dat mogelijk een rol speelt bij gewichtsregulatie en een verklaring van de jaarlijkse gewichtstoename. 

De feestdagen kunnen dus mogelijk een bijdrage leveren aan de permanente gewichtstoename, maar hoe kun je dan toch op gewicht blijven tijdens deze dagen? Zorg dat je voldoende uitgerust bent en ga van tevoren de scenario’s na waar moeilijke momenten kunnen ontstaan. Feestdagen zijn immers tradities die gepaard gaan met gewoontes. Deze zijn echter alleen te doorbreken wanneer je je bewust bent van de situatie. Bereid je daarom voor op zulke momenten en bedenk alternatieven om het gewenste gedrag te kunnen vertonen. 

Uiteindelijk is de belangrijkste tip die wij je willen meegeven: geniet van deze bijzondere maand! Zeker als je samen bent met mensen die je dierbaar zijn. Geniet van de gezelligheid en warme sfeer om je heen. Doe leuke dingen zoals samen wandelen, ga schaatsen of speel een spelletje. Sta er vooral bij stil hoe waardevol dit is. De feestdagen gaan niet alleen om eten, je gewicht, hoe je eruitziet of wie je volgend jaar moet zijn of worden. Voed je daarom met liefde voor jezelf en voor de mensen om je heen, in plaats van de zoveelste oliebol of dat extra glaasje glühwein. Wees lief voor iedereen en in het bijzonder voor jezelf!

Fijne feestdagen!

Interesse in een personal trainer of coach bij Gym Rebel? Wees rebels en neem eerste stap naar een fit en vitaal 2018. We helpen je niet alleen met veranderen maar ook met volhouden! Vul het contactformulier in voor een vrijblijvend intakegesprek.