Vitaliteit
Geschreven op 26 januari 2018

De blauwe smurf! 
Investeren in slaap is misschien wel het beste dat je kunt doen voor jouw vitaliteit. Slaap heeft namelijk invloed op ons humeur, concentratie, reactievermogen, herstelvermogen en geeft afvalstoffen de gelegenheid om afgevoerd te worden. Daarnaast zorgt het dat er minder vocht vastgehouden wordt waardoor je er de volgende dag zomaar een paar jaartjes jonger uit kunt zien. Een gratis schoonheidsbehandeling terwijl je slaapt. Wie wil dat nou niet? Genoeg redenen dus om te investeren in een goede nachtrust.

Blauw licht
Toch blijft het voor velen moeilijk om goed uitgerust te zijn omdat er veel factoren invloed hebben op zowel kwantiteit als kwaliteit van slaap. Eentje die we in dit blog willen toelichten is blauw licht. We hebben het hier over het licht van smartphones, tablets en televisies. Om een duidelijk beeld te krijgen van de invloed van dit licht moeten we eerst kijken naar sterkte van het licht dat wordt uitgedrukt in kelvin (hierna k). In de ochtend begint het licht in een lage sterkte van 1500k. Later op de dag zal dit maximaal oplopen tot 6000k. De komst van kunstmatige lichtbronnen hebben ervoor gezorgd dat we het licht in de avond zijn gaan verhogen. Zo heeft de ouderwetste gloeilamp een sterkte van 2700k en het moderne led licht zelf een lichtsterke richting  6000k. In een beeldscherm maakt men gebruikt van blauw licht dat het scherm nog feller maakt en daardoor een sterkte kan hebben tussen 6000 en 9500k.  Zoals je ziet kan blauw licht zorgen voor een lichtsterkte die nog sterker kan zijn dan de maximale lichtsterkte die we overdag kunnen ervaren. Maar wat doet het met ons?

Netniksen
Kunstlicht en blauw licht kunnen zorgen voor een verstoring van onze interne biologische klok. Dit heeft te maken met cellen in ons netvlies die gevoelig zijn voor licht en deze lichtinformatie doorgeven aan onze hersenen. Licht geeft een signaal aan onze hersenen om wakker te worden dat van nature in de ochtend plaatsvindt. Wanneer we bijvoorbeeld nog laat in de avond blootgesteld worden aan (blauw) licht zal dit onze slaappatronen verstoren en een weksignaal geven. Dit verklaart ook waarom slapen in het licht veel moeilijker is. Nog niet al te lang geleden is ontdekt we dat de cellen die de lichtinformatie doorgeven aan de biologische klok vooral gevoelig zijn voor blauw licht. Overigens is niet iedereen even gevoelig voor (blauw) licht en daarom is het slechts een van de factoren die je dient te onderzoeken wanneer je wilt investeren in je slaap. Dit neemt niet weg dat je in bed misschien beter het netflixen kunt vervangen door net niksen. Waarom zou je immers zo veel tijd besteden aan die blauwe smurf als je ook gewoon kunt dromen over jouw prins op een witte paard?  ;) 

Slaap lekker! 

Wil jij ook meer uit je slaap halen en energieker de dag starten? 
Laat slapen dan niet aan toeval over ga aan de slag met een professionele coach die jou begeleid op gebied van slaap en vitaliteit in de ruimste zin van het woord. http://www.gymrebel.nl/rebel-coaching