Bewegen
Geschreven op 17 oktober 2017
in Bewegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Burn baby burn
Calorieën verbranden tijdens een workout is algemeen bekend, maar wist je dat je ook calorieën na je workout verbrand? Dit fenomeen heeft zelfs een officiële naam: EPOC (excess post oxygen consumption). Dit staat voor extra zuurstof na inspanning. In de volksmond wordt dit fenomeen ook wel afterburn genoemd. Voor velen zou het als het om afslanken gaat een reden zijn om te kiezen voor een workout met hoge intensieve intervallen zoals high intensity interval training (hierna: HIIT). Een hoge intensiteit zou namelijk zorgen voor meer extra verbranding na de training. Maar hoe relevant zijn die extra calorieën eigenlijk? En is daarom HIIT the Shit?

Rocket science
Allereerst willen we benadrukken dat het inderdaad klopt dat een hogere intensiteit meer afterburn creëert. We leggen het in een notendop uit. Stel: je bent klaar met je workout. Alle inspanningen die je hebt geleverd zorgen dat er na de training verstoringen zijn op het gebied van je stofwisseling. Dit zal hersteld moeten worden waarvoor er zuurstof nodig is. Hierdoor verbrand je nog extra calorieën na de training. Hoe hoger de intensiteit, des te meer zuurstof er nodig is om de verstoringen op het gebied van de stofwisseling te herstellen. Dit alles zorgt voor een tijdelijke verhoogd energieverbruik na je workout.

Zoals je hebt kunnen zien, is het fenomeen afterburn geen rocket science. De gedachte om te kiezen voor HIIT vanwege een hoger afterburn is natuurlijk niet zo gek. Er zit namelijk ook een kern van waarheid in. Het probleem echter met het fenomeen afterburn is dat het maar al te vaak overdreven wordt. De afterburn van een workout blijkt namelijk ergens tussen de 6 en 15 procent te liggen van het totaal aantal calorieën die tijdens de desbetreffende training worden gebruikt. Zijn die extra calorieën dan een reden om voor specifieke trainingsmethodes te kiezen als het om afslanken gaat? Nee, bij afslanken spelen vele andere factoren een prominentere rol. Rekening houden met de afterburn van een workout is hierin niet noemenswaardig. 

Fit is the shit
De afterburn van een workout is dus niet dat je zegt ’Burn baby burn’. Dit neemt niet weg dat trainen met hoge intensieve intervallen - los van zijn functionaliteit op fysiologische gebied - ook gewoon ontzettend leuk kan zijn. De 30 minuten durende groepslessen van Gym Rebel zijn namelijk gebaseerd op deze trainingsmethode. Tijdens deze lessen worden hoge intensieve inspanningen afgewisseld met korte rustmomenten met als gevolg een afterburn in de vorm van heerlijk gevoel wanneer je de studio verlaat ;) Dus wat ons betreft is Fit the Shit! Interesse in een van deze lessen? Check:

http://www.gymrebel.nl/rebel-classes/rebel-class
http://www.gymrebel.nl/rebel-classes/rebel-class

http://www.gymrebel.nl/rebel-classes/rumble-class